
Vorige week donderdag (1maart) hadden wij een afspraak bij Witoma in Rosmalen. (Dealer van onze camper) John en ik hadden samen afgesproken om dan maar een dag eerder heen te gaan, zodat wij er in alle rust heen konden rijden. Daar dan ter plekke overnachten in de camper en dan waren wij mooi op tijd voor onze afspraak.
In die zin hadden wij alles goed gepland, ware het niet dan juist die nacht de koudste nacht zou zijn van -10° , met een wel zeer koude gevoelstemperatuur van -18°. Hadden wij weer ...
Op het moment dat wij Rosmalen binnenreden, was het nog geen 18.00 uur. Witoma zou nog open zijn en ik wilde de camper dan ook graag gelijk voor het bedrijf parkeren. Maar John vond het beter om nog even door te rijden om de mensen van Witoma niet te belasten met onze vroege komst. Wanneer die naar huis zouden zijn, dan konden wij wel de camper daar gaan parkeren.
Maar ikke .... ik wist dat het heel koud was ... en met die kou moest de verwarming wel goed werken. Wanneer dit niet zo zou zijn ..., dan konden zij ons zo even helpen.
John dacht dat ik mij teveel zorgen maakte. Waarom zou de verwarming het niet doen? Die zet je maar gewoon aan en dan zien we het wel ...
Zo gezegd zo gedaan ... We waren een stukje doorgereden en de camper geparkeerd voor een autobedrijf, achter een auto ... aan de kant van de weg.
Hè hè ... het was een lange rit ..., dus nu vlug even de verwarming aan en dan wat eten maken . Gaskranen opengedraaid ... en de verwarmingknop ingesteld op 22°. Zo te zien werkte alles ... Keek nog even of alle ventilatiegaten openstonden , want voelde geen warmte binnenkomen. Misschien de ventilator erbij aanzetten, zodat het wat sneller ging. Maar ook nu voelden wij geen warmte binnenkomen. Raar ... heel raar.
Nog eens op de display kijken ... en daar stond inmiddels een errorcode. Verdorie ... zie je wél , de verwarming doet hét niet! Stonden we nu maar bij Witoma! Hoe laat is het? Nog geen 18.00 uur, dus Witoma is nog open ... Daarom besloten we om daar snel heen te rijden, voordat daar niemand meer aanwezig zou zijn.
Sleutel in het contact. ., camper iets achteruit ... en dan het stuur bijdraaien om de auto voor ons niet te raken. Terwijl ik voor de auto de weg op wilde rijden, voelde ik ineens tegenstand. Wat was dat? ... Wat gebeurde er? ... John had niets vernomen, naar begreep nu ook dat echt iets mis wás. Dit kon hij van mijn gezicht aflezen en begreep het uit mijn woorden, want ik durfde op dat moment niet meer vóór of achteruit te rijden.
In de spiegel had ik inmiddels gezien waar ik tegenaan was gekomen. Zag namelijk het uithangbord en begreep dat Ik die geraakt had. Het uithangbord stond mooi recht, maar het had een uitstekende punt van ijzer en die had ik dus niet gezien.
John was even uitgestapt en vertelde dat er een erg diepe deuk in de garage deur zat. Wilde wel door de grond gaan .. vond het vreselijk dat de camper zo'n beschadiging had opgelopen . Voorzichtig hebben wij de camper daar dan ook weggereden om nog voor sluitingstijd bij Witoma te zijn. Om 17.45 kwamen wij daar aan ... en gelukkig was de baas Willem er nog als zo ook Niels ... zijn monteur. Zij stelden mij gelijk gerust ... Het zou allemaal wel weer goed komen. Deuken wegwerken hoorde ook bij hun werk. Wij moesten ons geen zorgen maken.
Gelijk liepen ze daarna mee naar de camper en Niels stelde de verwarming in ... Hij deed dit op dezelfde manier als dat ik het deed ... En weer leek alles goed te gaan ... tot de errorcode weer in beeld kwam. Niels ging naar buiten om bij de gasfles te kijken en kwam even later terug met de mededeling dat de kop bevroren was. Die konden wij d.m.v. een knop in de camper gaan voorverwarmen. Dit gegeven was mij dus niet bekend ...en was dan ook heel blij met professionele hulp.
Willem vertelde ons inmiddels dat het beter was om deze knop aan te laten staan .., al was hij wel verbaast dat de kop bevroren was. Kwam waarschijnlijk door de koude wind die het bevriezen versterkte. Intussen werd er gezorgd, d.m.v. een kabel, voor stroom van de zaak ... Willem vroeg ons telefoonnummer, waarop hij dit gelijk belde. "Zo" ... zei hij "Nu heb je mijn privé nummer ... en wanneer er iets is, dan kun je mij vanavond bereiken". "Het is te koud voor problemen " Wat een service!
Inmiddels werd het warm in de camper ... en kwam Willem ons nog koffie brengen. Wat een service allemaal ... Dit terwijl hij eigenlijk snel naar huis moest, want hij moest de kinderen ophalen . Al stond hij op tijd ... hij zorgde eerst wel dat alles bij ons in orde was. En ook Niels ... die na een lange werkdag, zich voor ons in stond te spannen. Echt ... Grote klasse!
Wij hebben lekker warm tv kunnen kijken en heerlijk geslapen. De volgende dag is alles wat gebeuren moest gedaan. Er is een nieuwe garage deur besteld en het gat/deuk in de garage is eerst tijdelijk even dichtgemaakt. Tevreden zijn wij dan ook weer naar huis gereden.
Inmiddels hebben wij onze 1e VLOG op YouTube staan. Kijk maar eens ...