"Thuis is een 'begrip" ... en dat nemen wij mee...


Opgeslagen informatie van... het  "Camperforum"

KROATIË  Kijk eens op Peljesac als je graag aan zee wilt staan  (Istrië en Krk zijn onzettentend druk in de zomermaanden)

Coördinaten Griekenland

35.534604, 23.810007

Er is een douche en waterkraan op het strand, een afvalbak op de straat. Ook een taverne voor een drankje.

35.248795,23.814459


Kouremenos I : 35.2160,26.2718

Vissershaven met veel parkeerruimte
Toiletgebouw met wastafel, statoilett en watertapkraan. Veel vuilnisbakken. Kleine Taverne en een klein strandje.

Kouremenos II : 35.2047,26.2715

Mooi lang strand tot aan bruggetje naar Nature Reserve;
Hiking, Bathing, Windsurfing, in een van de 3 Tavernes hangen.
Berucht windsurfing centrum; In hoogseizoen heel veel campers; In laagseizoen staan we hier alleen.
Geen voorzieningen. Ook niet naar gezocht omdat alles er was op Kouremenas I

Geheugenkaart voor mijn tablet

Samsung PRO Plus 128 GB microSDXC-kaart Class 10, UHS-I, UHS-Class 3 incl. SD-adapter

Efoy methanol Brandstofcel

Om nooit zonder stroom te staan, is het een overweging om een Branstofcel rond de  8 kg
Efoy methanol brandstof cel aan te schaffen. Is prijzig in aanschaf,     Methanol    5 ltr, 10 ltr etc maar het geeft je ontzettend veel vrijheid voor terug!
Je kunt overal gaan en staan en je .... zonder 'laad-paal' en je accu gaat nooit leeg. Op een bepaald niveau wordt deze steeds automatisch opgeladen!
Geen omkijken naar.... ! 
 


 
Voltage X  Ampère = Wattage

(CamperVoltage (CV) x Ampère (Ah) van de Camping  = Wattage (W)     CV x  A = W

CamperVolt 230 x bijv. 6 Ah van de camping  =  1380 Watt      CV x A = 1380 W 


Voorbeeld:
 • Koffiezetter 1250 Watt
 • Melkopschuimer 750 Watt
 • Barbeque 1700 Watt

☆ Kofiezetter en de melkopschuimer kunnen ‘apart’ gebruikt worden
 □ De barbeque dus niet!

 

Verbruiker bij. Koffiezetten 1250 Watt ÷ 230 Volt =  6 Ah  Dan verbruik je dus 6 Ah per uur

Maakt jouw apparaat in 15minuten een 4 kopjes koffie, dan 6Ah ÷ 4 = 1.5 Ah aan werkelijk verbruik uit jouw accu.

De rekensom in de praktijk:

Bijlading door zonnepaneel: 600watt

In de avond zitten we 4 uur binnen met 5 ledlampjes van 3 watt aan: 60 watt. (5 uur = 75 watt)

u kijkt van deze 4 uur ook TV: 35 watt inclusief ontvanger dus 70 watt. (4 x70 uur tv =  280 watt)

Voor overige, zoals waterpomp of de sturing van de koelkast rekenen we 100 watt. ( + onze extra's tablet, E-sigaret etc = 200 watt)

 =een totaal cssn 555 watt

Hiermee komen we in deze rekensom dus iedere dag niets tekort, maar houden 45 watt over.

Wanneer we ook de fietsen willen opladen, dan gebruiken we meer ..., dan dat er via de zonnepanelen binnenkomt.  Het opladen can de fietsen zal zo'n 415 watt per keer zijn. Gelukkig fietsen we niet iedere dag,  dus dat scheelt . En misschien is het versrssndig om dit alleen uit nood  doen en anders wanneer we aan stroom staan of wanneer we een lange afstand rijden.

 

We hebben echter een accubuffer van 2362watt, hiermee zou je (theoretisch) meer dan 50 dagen moeten kunnen staan misschien is dat dit in de praktijk de helft?? maar zelfs dat zal niet voorkomen, je gaat niet iedere dag zover fietsen, en je rijdt ook met de auto waardoor de dynamo bijlaad en doet af en toe een camping aan waar je de camper volledig oplaad dmv de 230v aansluiting.

 

We hebben ook samen gekozen voor 100 Watt panelen vanwege de afmetingen. Na opnieuw te meten bij ons showmodel komt er ook uit dat aan één zijde van de camper op het dak niet de ruimte is voor een groter paneel. Om de ideale lading te waarborgen kiezen we voor twee dezelfde panelen.

 

Dan de invertor:

 

Deze zit al in het powerpakket!!!! Daar heb ik helemaal niet aan gedacht, mijn fout. 1800 Watt zuivere sinus.

 

Route om te rijden bij een te zware  camper en niet door Zwitserland voor de terugreis uit Griekenland  naar Frankrijk

Ja wij hebben ook omgereden vanwege het gewicht.Onze camper staat nu nog op max 3500 kg en komt dus niet in aanmerking voor schwerverkehr in Zwitserland. Om problemen te voorkomen er dus voor gekozen vanuit Italië via de Frejustunnel te rijden ri Lyon en vervolgens eerder af te slaan via de A39 ri Dijon. Probleemloze route. Als jullie geen haast hebben werkt na de ring van Lyon een leuke Route National natuurlijk ook. Alvast een goede terugreis gewenst en de volgende keer passeren we elkaar niet hè Greetz André en Marjos